I forbindelse med at Sleppet kan oppleves i Oslo, presenterer vi her en serie
intervjuer med de aktuelle lydkunstnerne. Først ut er Marc Behrens.
Av Jørgen Larsson
Hva var dine forventninger?
- Fantastisk natur. Jeg forventet ikke den reelle faren ved isbreen. Jeg ble med
på turen for å lære om norsk natur og folk.
Hvordan ser du på de forskjellige strategiene til de involverte kunstnerne?
- Det var nytt for meg å være del av en gruppe og gjøre lydopptak sammen. Jeg
var hele tiden sikker på at hver og en ville bruke opptakene på forskjellig måte,
så jeg var ikke redd for at det skulle bli en "kamp" om lydmaterialet. Det ble
noen morsomme øyeblikk når vi var ute sammen og forsøkte å sitte helt stille mens
de andre gjorde opptak... Etter å ha lyttet til hverandres opptak i hytten vår
den andre kvelden av turen, var jeg absolutt avslappet i forhold til gruppeaspektet.
Hvordan forstår du Sleppet?
- La oss starte med spesifikt lydlige. Det snødekte landskapet, hvor snøen modifiserer
hver eneste lyd. På grunn av snøens overflateegenskaper blir lyden brukket og
reflektert slik at alt lyder dempet. Om vinteren er det samtidig mindre fuglelyder,
anderledes værlyder osv. Om våren, når snøen åpner opp, er det ikke bare mye flere
lyder å høre, som fugler og blader, men dempingen blir mindre og mindre, fordi
lyden reflekteres fra stenene på en veldig anderledes måte. Så lydforandringen
er stor. Det er en stor kontrast til vinterlydlandskapet.
- På et mer generelt plan, har det med forandring og metabolisme å gjøre. Jeg
har hørt at det er to perioder i året hvor metabolismen er mye høyere i mennesket.
Det er våren og høsten. Våren bringer med seg en forandring til kroppene våre,
vi tilpasser oss de nye omgivelsene, solen, det nye været, temperaturen.
Så hvor kommer stenene inn?
- Stenene blir avdekket når snøen smelter. Jeg vil ikke si at de blir levende,
men hvis du går i fjellet om vinteren, vil du, selvfølgelig, gå på snø. Når du
går på det samme stedet etter at snøen har smeltet, vil du høre lyden av stener
som knaser og beveger seg under føttene dine. Om våren gjør temperaturforandringene
mellom dag og natt at vannet fryser og sprekker stenene åpne. Dette skaper stenras.
Lyden av fallende sten er således også en del av "sleppet". Mitt stenarbeid er
rent mekanisk. Jeg har gjort opptak på turen, men det blir mer til inspirasjon
og vil kanskje ende opp i et annet arbeid.
Du gjorde også opptak i sandtaket på Sandane?
- Det var virkelig utrolig. Fordi det var utgravd nylig, falt stenene hele tiden.
Terrenget, som var omtrent femten meter høyt, var destabilisert, omtrent som vannet
destabiliseres når det smelter om våren. Så alt passet sammen, snøen, stenene,
fjellene, det kulturelle landkapet.
Hvordan opplever du forbindelsen til Grieg i ditt arbeid?
- Alle komponister lytter oppmerksomt til lyd. Han ville bruke den inspirasjonen
til å skape sin lyd, nemlig abstrakt musikk, men vi lytter begge til naturen og
finner inspirasjon i den, selvom uttrykket mitt er svært forskjellig fra hans.
Sleppet er Grieg 07s kunstneriske hovedsatsning. Åpningen i Oslo finner sted
lørdag 29.9. kl. 14.00 i Møllergata 13